Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

25.05.2017
Aleksandra Terpińska (w środku) z nagrodą

30-minutowy film "Najpiękniejsze fajerwerki ever” zdobył dwie nagrody – Canal+ oraz Rail d’Or w Cannes. To ostatnie wyróżnienie, przyznawane od dwudziestu lat filmowi krótkiemu, po raz pierwszy przypadło artyście z Polski.

Film jest, jak mówi reżyserka, opowieścią o wygodnym, wielkomiejskim życiu, które zostaje przerwane przez wojnę.

Produkcja miała premierę podczas 56. Canneńskiego Tygodnia Krytyki.

24.05.2017
Kuba Czekaj z nagrodą ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego

Na festiwalu Cannes 2017 Kuba Czekaj dostał Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za najlepszy scenariusz z Europy Środkowo-Wschodniej. Jury wybrało najlepszy scenariusz już po raz jedenasty. Scenariusz "Sorry Polsko" Kuby Czekaja konkurował z jedenastoma innymi z dziewięciu państw.

Kuba Czekaj, reżyser "Baby Bump" i "Królewicza Olch", dotychczas w swoich filmach opowiadał o trudnym czasie dorastania i wczesnej młodości. W nowym scenariuszu bohaterem będzie jednak czterdziestolatek. Jak stwierdza reżyser, "Sorry Polsko" będzie sarkastyczną przypowieścią o tym, co w tej chwili dzieje się w naszym kraju.

Scenariusz Czekaja wcześniej został wyróżniony na festiwalu w Berlinie, zdobywając nagrodę Baumiego.

Nagroda ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego jest prestiżowym wyróżnieniem w branży filmowej otwierającym drogę do realizacji projektu oraz kolejnych sukcesów. Poprzednio Polacy zdobyli tę nagrodą dwukrotnie - w 2010 roku za scenariusz "Dzień czekolady" Jacka P. Bławuta i Anny Onichimowskiej oraz w 2013 roku za scenariusz "Niemy" Bartka Konopki i Przemysława Nowakowskiego.

19.05.2017
Ogólnopolska konferencja naukowa - "Konteksty współczesnej fotografii w Polsce 1947-2017"

Konferencja odbywa się w ramach obchodów jubileuszu 70 lat istnienia Związku Polskich Artystów Fotografików.

„Iluzja, czyli złudzenie pojawia się już w początkach fotografii. Ta trudna do określenia cecha zaprzeczała pozornie mimetyczności oglądanego widoku. Coś, co było nie do zatrzymania, pojawiło się w naszej rzeczywistości! Ujawnił się nowy świadek i materialny dowód na istnienie tego co oglądane! To wielkie powiększenie skali doznań naszego ludzkiego poznania! (…) Uczucie obcowania z fotografią staje się podobne do dotknięcia czegoś tajemniczego, co było kiedyś żywą pulsującą materią, a dziś jest tylko kartką papieru!”
Jerzy Lewczyński

Fotografia to humanistyczna dyscyplina, która od dekad rozwija rozmaite techniki i technologie, style i tendencje. Obecnie, po wielu latach starań jest uznana jako autonomiczna dyscyplina artystyczna na równi z malarstwem, rzeźbą czy grafiką.

Niniejsza konferencja przyczynia się do pogłębienia świadomości dotyczącej społecznej roli i znaczenia medium fotografii jako uniwersalnego języka współczesnej kultury.

Konferencja stawia sobie za cel naświetlenie wielu aspektów związanych z medium fotografii w Polsce. Tworzy panoramę ważniejszych faktów, działań, osobowości i tendencji, które zaistniały w ostatnich siedmiu dekadach. W 1947 roku Jan Bułhak wraz z grupą najwybitniejszych artystów międzywojennej Polski założył Związek Polskich Artystów Fotografików, który kontynuował tradycje przedwojennego Fotoklubu Polskiego.

Kolejne wystąpienia budują pomost pomiędzy tradycjami przedwojennej fotografii, aktywnością Jana Bułhaka, zorganizowaną działalnością ZPAF, intermedialnymi zjawiskami w fotografii, twórczością artystów osobnych m.in.: Zofia Rydet, Stefan Wojnecki, Jerzy Lewczyński, Andrzej Różycki, plenerem jako formą artystycznego spotkania, znaczeniem publikacji drukowanych, dokumentacją filmową jako portretem artysty, fotografią reporterską oraz popularną w drugiej dekadzie XXI wieku cyfrową kreacją obrazu.

Konferencji towarzyszą tematyczne wystawy zbiorowe, które są poświęcone takim zagadnieniom jak: Globalizacja i indywidualność, Światło, Fotografika, Dźwięk i fotografia, Opowieść o człowieku.

Elementem dopełniającym jest plener fotograficzny realizowany na terenie Katowic i Zabrza oraz poplenerowa wystawa i publikacja.

Janusz Musiał, maj 2017


pdfPlakat konferencji "Konteksty współczesnej fotografii w Polsce 1947-2017"


 

6.05.2017
Fotos z filmu "Ostatnia rodzina" reż. Jan P. Matuszyński, zdj. Kacper Fertacz

Jury, pod przewodnictwem Agnieszki Holland, uhonorowało nagrodą główną Jana P. Matuszyńskiego za film „Ostatnia rodzina” w wysokości 100 000 USD oraz możliwością skorzystania z grantu w wysokości 1 000 000 PLN, jeśli swój kolejny film zdecyduje się zrealizować w Polsce. Doceniła go również publiczność, przyznając swoją nagrodę dystrybutorowi filmu.

Film wcześniej przeszedł selekcję międzynarodowych produkcji będącymi debiutami, bądź drugimi filmami fabularnymi reżysera.

01.05.2017
Logo 14. Nyskiego Festiwalu Filmowego

Już 9 maja rozpocznie się kolejna edycja Nyskiego Festiwalu Filmowego. W tym roku w programie znalazły się trzy filmy zrealizowane przez studentów Wydziału Radia i Telewizji.

W konkursie filmów krótkometrażowych rywalizować będą: „Goran The Camel Man“ Marcina Lesisza, „Zaburzenie“ Juliana Tałandziewicza i „Mam cię“ Sebastiana Drożaka.