Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

03.03.2022

Polska Akademia Filmowa ogłosiła nominacje do 24. Polskich Nagród Filmowych – Orłów. „Żeby nie było śladów” w reżyserii naszego absolwenta i wykładowcy dr Jana P. Matuszyńskiego otrzymało aż 13 nominacji do Orłów 2022 w tym m.in. za najlepszą reżyserię, scenariusz i film.

Współreżyserowany przez Łukasza Gutta – absolwenta kierunku realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografii Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego film „Wszystkie nasze strachy” otrzymał 7 nominacji, a Łukasza Gutta nominowano w kategoriach: najlepsza reżyseria, zdjęcia i odkrycie roku.

Polska Akademia Filmowa dostrzegła także seriale wyreżyserowane przez naszych absolwentów wykładających na kierunku reżyseria. Nominacje w kategorii najlepszy filmowy serial fabularny otrzymały „Kruk. Czorny Woron nie śpi” w reżyserii prof. dr hab. Macieja Pieprzycy zrealizowany dla stacji CANAL+ Polska oraz „Sexify” w reż. mgr Piotra Domalewskiego zrealizowany dla Netflixa.

Nominowanych do Polskich Nagród Filmowych Orły 2022 ogłoszono podczas konferencji prasowej, która odbyła się w warszawskiej Fabryce Norblina w dniu 16 marca 2022. Tegoroczna ceremonia wręczenia Polskich Nagród Filmowych Orły 2022 odbędzie się w maju. Termin zostanie podany do informacji publicznej wkrótce.

03.03.2022

Film Ostatnie dni lata (2020) w reż. Klaudii Kęski ze zdjęciami Kamila Małeckiego wyprodukowany w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego otrzymał nagrodę Best original score podczas Women’s International Film Festival Nigeria (WIFFEN) w Abudży, stolicy Nigerii.

Tegoroczna edycja festiwalu odbywała się w dniach 4-5 marca. O tamtejsze nagrody ubiegały się także: Lekcja Anatomii (2020) w reż. Gabrieli Federowicz i The Gap is Always Third (2019) w reż. Katarzyny Sikorskiej.

Ostatnie dni lata opowiadają o nastoletniej Tosi, która staje przed trudnym dylematem moralnym – wyborem pomiędzy sprawiedliwością, a ochroną bliskich. Za kierownictwo produkcji odpowiadali: Stanisław Bryś, Aleksandra Gajdosz i Ewa Dubiel. Producentem filmu jest Krystyna Doktorowicz (Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego).

Film miał swoją światową premierę na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym, gdzie otrzymał nagrodę za najlepsze zdjęcia w konkursie polskim oraz wyróżnienie aktorskie dla Julii Kuzki.

03.03.2022

Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego szkołą partnerską 9. edycji Visegrad Film Forum odbywającego się w Bratysławie w dniach 16-19 marca 2022 roku paralelnie z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym FEBIOFEST (16-22 marca 2022). W ramach wydarzenia w sobotę 19 marca o godz. 13:00 w kinie Lumière wyświetlone zostaną wybrane etiudy studentów Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego. Nasi studenci wezmą udział w spotkaniach, które będą przestrzenią do dyskusji nie tylko o filmach, ale także o warunkach filmowania i systemie nauczania w wybranych szkołach.

Gościem specjalnym tegorocznej edycji Visegrad Film Forum będzie nasz absolwent i wykładowca dr Jan P. Matuszyński. W ramach wydarzenia zostaną zaprezentowane m.in. jego pełnometrażowe filmy fabularne „Ostatnia rodzina” (2016) oraz „Żeby nie było śladów” (2021).

Visegrad Film Forum (VFF) to międzynarodowa platforma networkingowa i edukacyjna dla studentów kierunków filmowych i audiowizualnych.

03.03.2022
Znicz. Fot. unsplash

Z przykrością informujemy, że dnia 7 marca 2022 roku odszedł Prodziekan ds. Kształcenia i Studentów Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego mgr Ernest Wilde.

Prodziekan związany był z naszym wydziałem od ponad 40 lat. Powszechnie lubiany, szczególnie leżało mu na sercu dobro studentów. Prowadzone przez niego zajęcia należały do najwyżej ocenianych. Zawsze pełen energii, błyskotliwie komentował otaczającą rzeczywistość. Był naszym przyjacielem i mentorem. Dla Szkoły Filmowej, jak i całego Uniwersytetu Śląskiego to nieoceniona strata.

Wielokrotnie wyróżniony Nagrodą Rektora Uniwersytetu Śląskiego za osiągnięcia dydaktyczne i organizacyjne, trzykrotnie nominowany do Lauru Studenckiego. Powszechnie uważa się, że nie ma ludzi niezastąpionych. Dziś, w tej trudnej chwili, nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie, by ktokolwiek mógł wypełnić pustkę po Panu Prodziekanie…

Uroczystości pogrzebowe Prodziekana ds. Kształcenia i Studentów Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego mgr Ernesta Wilde odbędą się w sobotę 12 marca o godz. 11:00 w kościele św. Marii Magdaleny w Chorzowie Starym.

03.03.2022
„Dzień matki” / fot. Patryk Roman

W dniach 4-6 marca w Cambridge odbywa się Watersprite Cambridge International Student Film Festival – największy festiwal filmów studenckich na Wyspach Brytyjskich. W konkursie tej prestiżowej imprezy wśród 40-tu zakwalifikowanych tytułów znalazł się Dzień Matki (2021) w reż. Patryka Kaflowskiego ze zdjęciami Patryka Romana. Film nominowano do Cinematography Award.

Natomiast w dniach 4-5 marca w Abudży w trakcie Women’s International Film Festival Nigeria (WIFFEN) zostaną zaprezentowane nigeryjskiej publiczności 3 etiudy wyprodukowane w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego. O tamtejsze nagrody ubiegać się będą Ostatnie dni lata (2020) w reż. Klaudii Kęski, Lekcja Anatomii (2020) w reż. Gabrieli Federowicz i The Gap is Always Third (2019) w reż. Katarzyny Sikorskiej.

Etiuda dokumentalna Od nowa (2020) w reż. Zofii Sawickiej w dniach 11-15 marca zostanie zaprezentowana w konkursie 10. edycji Liberation Docfest Bangladesh. Z kolei w drugiej połowie miesiąca wystartuje przełożony z grudnia słowacki International Film Festival Febiofest Bratislava O uwagę jurorów zabiegać będzie Uległość (2020) w reż. Michała Ciechomskiego.

Wyraj (2020) w reż. Agnieszki Nowosielskiej w dniach 18-27 marca będzie prezentowany w konkursie międzynarodowym 38. edycji International Short Film Week Regensburg w Niemczech. Z kolei pod koniec miesiąca na meksykańskim FAMA Fest Festival de Arte y Medio Ambiente widzowie zobaczą Dzień Matki (2021) w reż. Patryka Kaflowskiego. Film będzie mieć pokaz w bloku pozakonkursowym „Best of Raindance”.