Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

05.02.2024
Fot. 1, zdjęcie z planu filmu Kos - autor Łukasz Bąk

Poznaliśmy nominowanych do tzw. „polskich Oscarów”, czyli Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2024!

Wśród nich znaleźli się nasi absolwenci - Paweł Maślona, Katarzyna Warzecha i Kordian Kądziela, których filmy nominowane zostały w następujących kategoriach:

NAJLEPSZY FILM

🎬 „Kos”, reż. Paweł Maślona

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

🎬 „Absolutni debiutanci”, reż. Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha

🎬 „1670”, reż. Maciej Buchwald, Kordian Kądziela

Przesyłamy serdeczne gratulacje absolwentom naszego wydziału, a już 4 marca podczas gali rozdania nagród będziemy mocno trzymać za Was kciuki!

Zachęcamy do zapoznania się z nominowanymi dziełami naszych absolwentów (Kos do obejrzenia w kinach, z kolei 1670 i Absolutni debiutanci do zobaczenia na platformie streamingowej Netflix).

Polecamy również uwadze pozostałych nominowanych – LINK.

05.02.2024
Fot. 2, kadr z serialu Absolutni debiutanci - źródło: about.netflix.com
05.02.2024
Fot. 3, kadr z serialu 1670 – źródło: Netflix

05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała

Piękne zdjęcia, cudowna historia i pomysł na realizację. W jednym słowie to po prostu Pole Tomasza Grzymały

„Pole” w międzynarodowym konkursie Tampere Film Festival!

🎬 Pole | realizacja Tomasz Grzymała | prod. Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego

Leśnik mieszkający samotnie na odludziu w północnej Polsce zna w swojej puszczy każdy kamień, zauważa każdą anomalię. Na podstawie wieloletniej, wnikliwej obserwacji natury odkrywa działanie nieznanej siły fizycznej. Poddaje ją pomiarom i obserwacji za pomocą skonstruowanych przez siebie przyrządów. Przez ponad 20 lat tworzy i konsekwentnie rozbudowuje własną dziedzinę fizyki. Wyjaśnienie tajemnicy wydaje się być w zasięgu ręki, ale ostatecznie każda odpowiedź rodzi dziesiątki nowych pytań.

Już w marcu (6-10) odbędzie się 54. edycja Tampere Film Festival, imprezy filmowej kwalifikującej do nagród tj. BAFTA, Oscar i European Film Award.

Gratulujemy serdecznie i trzymamy kciuki!

05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała
05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała
05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała
05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała

22.01.2024
Na zdjęciu: dr Łukasz Baka / Fotografia wyrenderowana przez AI w aplikacji AI ARTA

W najnowszym wydaniu Gazety Uniwersyteckiej UŚ natrafiamy na artykuł z dr. Łukaszem Baką, wykładowcą akademickim naszego wydziału. Zachęcamy do zapoznania się z tym ujętym w formie wywiadu, artykułem autorstwa Pani Małgorzaty Kłoskowicz.

"Poziom manipulacji" to tytuł bardzo szeroki, ogólny. Składają się na niego zagadnienia dotyczące wykorzystywania sztucznej inteligencji w przemyśle filmowym, jej wpływie na filmowy rynek pracy i inne, jak np. kolor w filmie.

Z jakich narzędzi korzysta Pan w swojej pracy?

🗣 Często jestem pytany o nowości technologiczne. Gdy na świecie pojawiała się technologia 3D, znalazłem się w ekipie, która jako pierwsza stosowała te rozwiązania na rodzimym rynku. Od dziesięciu lat zajmuję się korekcją barwną w czasie rzeczywistym, czyli live gradingiem. Zanim temat ten pojawił się w Polsce, ja już to robiłem w Izraelu. Staram się myśleć nieszablonowo, myśleć perspektywicznie.

W tym kontekście nie mogę nie zapytać o sztuczną inteligencję i jej zastosowanie w filmie.

🗣 AI radzi już sobie całkiem nieźle ze zdjęciami, z dłuższym filmem jak na razie niekoniecznie. Przyznam jednak, że tempo zmian jest zawrotne. Dużym wyzwaniem jest świadomość społeczna. Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, jakie nowe możliwości manipulacji otwierają się przed tymi, którzy chcą osiągnąć swój cel. Jeśli mamy do czynienia z fikcją, nie ma problemu, lecz jeśli narzędzia te są używane na przykład do manipulacji w polityce, a takie działania były już podejmowane w Stanach Zjednoczonych, to mamy problem, i to całkiem duży. Dobrym przykładem jest deepfake, czyli fałszywy obraz. Wystarczy przypomnieć nagranie przedstawiające rzekomo Baracka Obamę ostrzegającego przed nieetycznym użyciem technologii cyfrowych i dezinformacją.

Poziom manipulacji – link do artykułu

 

22.01.2024
Fotografia pochodzi z premiery filmu podczas ubiegłorocznej edycji Festival de Cannes

The Zone of Interest (reż. Jonathan Glazer) z pięcioma nominacjami do Oscara (The Academy)!

Mamy zaszczyt poinformować, że pełnometrażowa koprodukcja (Wielka Brytania, Polska, USA) powstała z udziałem naszych absolwentów, otrzymała nominacje aż w pięciu kategoriach do jednej z najważniejszych nagród filmowych. Wielkie brawa!

🏆 Najlepszy film | Najlepszy scenariusz adaptowany | Najlepszy reżyser | Najlepszy film międzynarodowy | Najlepszy dźwięk

🎬 „Strefa interesów” to adaptacja powieści Martina Amisa, skupiająca się na rodzinie komendanta Obozu Auschwitz-Birkenau, Rudolfa Hössa. To film pokazujący zwyczajną rodzinną codzienność w cieniu obozu zagłady.

W produkcji udział wzięli nasi absolwenci, którym z tego miejsca chcemy serdecznie pogratulować i życzyć zwycięstwa! Są nimi: Stanisław Cuske (operator kamery), Bartosz Toboła (asystent/operator kamery), Maja Krężel (asystentka produkcji), Marek Kita (asystent kamery) i Krzysztof Świderski (asystent video).

„Strefa interesów” jest współfinansowana przez studio A24 i Polski Instytut Sztuki Filmowej. Zdjęcia do filmu w całości zrealizowane były w Polsce, a ich autorem jest Łukasz Żal.

📅 96. gala rozdania nagród filmowych odbędzie się w nocy z 10 na 11 marca.

22.01.2024
Fot. Krzysztof Szlapa / sesja pitchingowa 2023

Masz pomysł na film i chcesz z nim dotrzeć do ludzi, którzy są w stanie pomóc Ci w jego realizacji? Jeżeli zastanawiasz się jak to zrobić, przeczytaj poniższy tekst i zacznij działać!

25 kwietnia 2024 r. podczas 21. edycji Węgiel Film Festival odbędzie się kolejna SESJA PITCHINGOWA Student Film Market. Wszystko to będzie miało miejsce w sali kinowej Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego, a Waszymi projektami, tak jak w poprzednim roku - zaopiekuje się nasza wykładowczyni Joanna Malicka.

🎬 Projekt filmu dokumentalnego lub fabularnego, odpowiednio o czasie trwania do 52 i 50 minut. Szczegóły dotyczące projektów znajdziecie w linkach poniżej.

📅 Nie martw się obecnością potencjalnych sponsorów, my to zorganizujemy, Ciebie prosimy o dopilnowanie terminu, w którym należy zgłosić projekt, dlatego też informujemy, że przyjmujemy zgłoszenia tylko do 29 lutego 2024 r.

22.01.2024
Fot. Krzysztof Szlapa / sesja pitchingowa 2023
22.01.2024
Fot. Krzysztof Szlapa / sesja pitchingowa 2023
22.01.2024
Fot. Krzysztof Szlapa / sesja pitchingowa 2023