Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

03.03.2022

Do konkursu ETIUDA 29. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima zakwalifikowano 25 filmów. Wśród nich są 2 etiudy wyprodukowane w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. 29. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima odbywa się w dniach 29 listopada – 4 grudnia w Krakowie.

Nasze filmy w konkursie ETIUDA:

  • „Niewolnik” (2021), reżyseria: Grzegorz Piekarski // zdjęcia: Antoni Grałek // kierownictwo produkcji: Natalia Pietsch, Maja Zaleska, Grzegorz Piekarski, Antoni Grałek
  • „Nie ma spokoju” (2022), reżyseria: Karol Ulman // zdjęcia: Maksymilian Plater // kierownictwo produkcji: Karolina Zychowicz

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima jest najstarszym w Polsce festiwalem filmowym konfrontującym osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej – zarówno profesjonalistów, studentów, jak i realizatorów niezależnych.

03.03.2022

Wyprodukowane w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego filmy „The Hero” (2021) w reż. Mileny Dutkowskiej oraz „Dzień matki” (2021) w reż. Patryka Kaflowskiego wracają z 3. edycji Barć Film Festiwal w Barcinie z nagrodami w konkursie krótkometrażowych filmów fabularnych. Nagrody przyznało Jury w składzie: Grażyna Błęcka-Kolska, Jerzy Stuhr, Adam Woronowicz oraz Łukasz Maciejewski.

MIEJSCE I - 3000zł
„The Hero” w reżyserii Mileny Dutkowskiej

MIEJSCE II - 2000zł
„Dzień matki” w reżyserii Patryka Kaflowskiego

Pełna lista laureatów: link

W konkursie krótkometrażowych filmów fabularnych 3. edycji Barć Film Festiwal brało udział aż 10 etiud wyprodukowanych w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego:

  • „Chatka” (2021), reżyseria: Bartosz Toboła // zdjęcia: Bartosz Toboła // kierownictwo produkcji: Aleksandra Kubisa
  • „Dzień matki” (2021), reżyseria: Patryk Kaflowski // zdjęcia: Patryk Roman // kierownictwo produkcji: Katarzyna Bielińska, Konrad Petrenko-Goljanek
  • „Gniazdo” (2021), reżyseria: Gracjana Piechula // zdjęcia: Aleksandra Kamińska // kierownictwo produkcji: Julia Wasiak
  • „Lockdown” (2021), reżyseria: Maciej Idczak // zdjęcia: Aleksander Szamałek // kierownictwo produkcji: Wojciech Węglarz
  • „Niewolnik” (2021), reżyseria: Grzegorz Piekarski // zdjęcia: Antoni Grałek // kierownictwo produkcji: Natalia Pietsch, Maja Zaleska, Grzegorz Piekarski, Antoni Grałek
  • „Swoboda” (2021), reżyseria: Joanna Różniak // zdjęcia: Łukasz Łatanik // kierownictwo produkcji: Maria Kawalec
  • „Rozwiązanie” (2021) reżyseria: Katarzyna Sikorska // zdjęcia: Arkadiusz Powałka // kierownictwo produkcji: Adrianna Orych
  • „Teoria Grup” (2021), reżyseria: Zuzanna Karpińska // zdjęcia: Grzegorz Myjkowski
  • „The Hero” (2021), reż. Milena Dutkowska // zdjęcia: Igor Połaniewicz // kierownictwo produkcji: Ernest Małkiewicz
  • „Więzy” (2022), reżyseria: Aleksandra Kamińska // zdjęcia: Aleksandra Kamińska // kierownictwo produkcji: Anna Żychowska, Katarzyna Bielińska

3. edycja Barć Film Festiwal odbywała się w dniach 25-27 listopada 2022 roku. Organizatorem Barć Film Festiwalu jest Miejski Dom Kultury w Barcinie. Partnerem głównym wydarzenia jest Samorząd Województw Kujawsko-Pomorskiego.

03.03.2022

Wykładowca Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego dr hab. Krzysztof Lang otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu na 13. edycji Ekran Toronto Polish Film Festival za film „Marzec ‘68” (2022). Nagrodę przyznało Jury w składzie: Ottie Lockey, Larry Anklewicz, Anne Marie Perrault, Paulina Lyskawa, Małgorzata P. Bonikowska, Butch Kaplan i Katie Uhlmann. Film fabularny w reż. Krzysztofa Langa otrzymał także Nagrodę Canadian Polish Business Association. 13. edycja Ekran Toronto Polish Film Festival odbywała się w dniach 16-20 listopada 2022 w Toronto w Kanadzie.

W konkursie krótkometrażowym 13. edycji Ekran Toronto Polish Film Festival brały udział 4 etiudy wyprodukowane w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego:

  • „Dzień matki” (2021), reżyseria: Patryk Kaflowski // zdjęcia: Patryk Roman // kierownictwo produkcji: Katarzyna Bielińska, Konrad Petrenko-Goljanek
  • „Funeralia” (2022), reżyseria: Bartłomiej Błaszczyński // zdjęcia: Daniel Le Hai // kierownictwo produkcji: Alicja Osiej
  • „Na wieki” (2021), reżyseria: Aleksandra Kamińska // zdjęcia: Aleksandra Kamińska // kierownictwo produkcji: Marta Nowak
  • „Niewolnik” (2021), reżyseria: Grzegorz Piekarski // zdjęcia: Antoni Grałek // kierownictwo produkcji: Natalia Pietsch, Maja Zaleska, Grzegorz Piekarski, Antoni Grałek

Ekran Toronto Polish Film Festival to coroczne, tygodniowe wydarzenie poświęcone promocji polskiej kinematografii i produkcji filmowej, skupiające się na polonijnej społeczności kanadyjskiej i kanadyjskich twórcach filmowych z polskimi korzeniami i dziedzictwem. Festiwal organizowany jest w the Revue cinema – najstarszym kinie w Toronto – zlokalizowanym w samym sercu Roncesvalles Village.

03.03.2022
Fot. Krzysztof Szlapa / SFKK

Gościem Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego 23 listopada 2022 roku był wybitny operator filmowy Sir Roger A. Deakins wraz z Lady James Ellis Deakins, która od kilku dekad wspiera Deakinsa w działaniach twórczych. Deakins to dwukrotny zdobywca Oscara za zdjęcia do filmów „1917” (2019) w reż. Sama Mendesa i „Blade Runner 2049” (2017) w reż. Denisa Villeneuve’a.

Od połowy lat 80. Deakins rozpoczął pracę na planie filmów fabularnych takich jak „1984” czy „Sid i Nancy” (1986). Po realizacji „Kobieta na Księżycu” (1988) nawiązał współpracę z braćmi Coen przy produkcjach: „Fargo” (1996) i „Bracie, gdzie jesteś?” (2000), a także pracował z Frankiem Darabontem nad ekranizacją opowiadania Stephena Kinga „Skazani na Shawshank” oraz z Martinem Scorsese nad fabularną biografią „Kundun – życie Dalaj Lamy” (1997) – wszystkie filmy nominowano do Oscara w kategorii za najlepsze zdjęcia.

Następne dekady przyniosły Deakinsowi współpracę przy hollywoodzkich produkcjach takich jak: „Szalona odwaga” (1996), „Trzynaście dni” (2000) czy „Piękny umysł” (2001), a także zaangażowanie w niskobudżetowe inicjatywy takie jak „Tajemniczy ogród” (1993) czy „Wszędzie byle nie tu” (1999). Deakins rozwijał także współpracę z braćmi Coen przy następujących realizacjach: „Człowiek, którego nie było” (2001), „Okrucieństwo nie do przyjęcia” (2003) i „Ladykillers, czyli zabójczy kwintet” (2004).

Do nagrody Akademii Filmowej Deakins był nominowany kilkanaście razy, statuetkę Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych zdobył pięć razy. Na przestrzeni swojej kariery otrzymał dwa Oscary, pięćdziesiąt nagród i pięćdziesiąt osiem nominacji.

Roger A. Deakins i James Ellis Deakins przebywają w Katowicach w związku z wystawą „Byways / Bezdroża” zorganizowaną w ramach XXXI Festiwalu Ars Cameralis. Wernisaż wystawy odbędzie się 25 listopada o godz. 18:00 w katowickiej Galerii Rondo Sztuki.

03.03.2022
fot. UX Indonesia / Unsplash

Komisja ds. rankingów uczelni we wsparciu z Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej UŚ zaplanowała cykl 5 krótkich szkoleń wspierających poprawę widzialności badań naukowych. Szkolenia planowane są w formule online na platformie MS Teams. Każdy naukowiec będzie mógł w trakcie szkolenia na bieżąco pracować nad swoim profilem naukowym. Szkolenia będą realizowane w przerwie zajęć, a więc w godzinach 13.00–13.45, tak by każdy mógł wziąć w nich udział.

Najbliższe szkolenie nr 1 zaplanowano w dniach 6 i 14 grudnia 2022 r. Spotkania zostały przygotowane tak, by uczestniczący w nich naukowcy mieli pewność, że dotyczą ich dyscyplin.

Szkolenie 6 grudnia skierowane jest do naukowców z Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych (WNST) oraz Wydziału Nauk Przyrodniczych (WNP).

Szkolenie 14 grudnia skierowane jest do naukowców z Wydziału Humanistycznego (WH), Wydziału Nauk Społecznych (WNS), Wydziału Prawa i Administracji (WPiA), Wydziału Teologicznego (WT), Wydziału Sztuki i Nauki o Edukacji (WSiNoE) oraz do Szkoły Filmowej (SF).

Szczegóły oraz link do połączenia na MS Teams: link